Saturday, February 20, 2010

LEARNING OUTCOME 1

ANALYZE THE EDUCATIONAL, SOCIAL AND DEVELOPMENT PATTERNS OF THE CHILD WITH SPECIAL NEEDS

http://specialchildren.about.com/od/gettingadiagnosis/p/whatare.htm


What Are “Special Needs”?

Tidak semua kanak-kanak dapat menerima dan menguasai pembelajaran seperti yang diharap dan dirancang oleh guru. Terdapat beberapa golongan kanak-kanak yang tidak bernasib baik sehingga menghalang proses pebelajaran berlaku ke atas mereka. Kanak-Kanak Istimewa merupakan golongan pelajar istimewa yang cacat penglihatan, cacat pendengaran mempunyai masalah pembelajaran (learning difficulties) . Mereka ini layak mendapat pendidikan khas.

Ciri-ciri yang terdapat pada kanak-kanak istimewa ialah mereka merasa rendah diri, tidak memberi respon terhadap komunikasi lisan, tidak gembira, mengalami gangguan emosi, terlalu malu, tiada motivasi dan banyak lagi yang negatif. Dari segi berinteraksi, mereka ini tidak aktif tidak cuba mempengaruhi kawan. Di samping itu, mereka juga tidak gemar bermain dengan kawan dan sering menolak ajakan kawan. Mereka juga lambat dari segi perkembangan seperti lambat bertutur, mengalami kesukaran sebutan atau rima, sukar menulis nama sendiri, payah mengenal bentuk atau warna dan sukar memberitahu cerita yang telah didengarinya.

Kanak-kanak golongan ini sebenarnya adalah berpotensi dan andainya mereka dididik dengan pendekatan yang bersesuaian, mereka boleh mencapai tahap yang lebih baik. Pendekatan itu haruslah yang bersesuaian dengan perkembangan diri, kebolehan, bakat, minat dan latar belakang murid tersebut.

No comments:

Post a Comment