Sunday, February 28, 2010

LEARNING OUTCOME 3

ANALYZE INFORMATION CONCERNING THE SYSTEMATIC INSTRUCTION OF CHILDREN WITH SPECIAL NEEDS AT THE PRIMARY LEVEL

http://www.newhorizons.org/spneeds/inclusion/information/schwartz2.htm



INCLUDING CHILDREN WITH AUTISM IN INCLUSIVE PRESCHOOLS : STRATEGIES THAT WORK

Laman web ini menerangkan tentang maklumat yang harus diambilkira dalam memberi arahan kepada kanak-kanak istimewa terutamanya kanak-kanak Autisme. Aktiviti bilik darjah merupakan satu situasi yang memberi hubungan dinamik di antara kanak-kanak dan pesekitaran, berfokuskan keluarga dan pendekatan kepada perkembangan sikap terhadap arahan dan kurikulum.
Antara strategi yang dicadangkan adalah bagaimana untuk mengajar kemahiran berkomunikasi dan bersosial. Apabila kanak-kanak Autisme belajar bagaimana untuk berkomunikasi dalam konteks bersosial, mereka boleh mula mengawal persekitaran dan membina hubungan positif dengan orang lain.

Guru juga perlu menggunakan strategi arahan yang boleh membantu aktiviti bilik darjah iaitu dengan menggunakan pelbagai kaedah pengajaran termasuklah 'mend-model procedure', 'incidental teaching', 'interrupted routine' dan 'behavior chain'. Kesemua strategi ini memenuhi keperluan di sekolah kerana ianya direka untuk aktiviti berterusan yang menyeronokkan pelajar. Sewaktu menjalankan pengajaran juga, guru harus membina komuniti bilik darjah yang melibatkan kesemua pelajar secara proaktif dan sistematik. Guru perlu merancang aktiviti yang melibatkan pelajar dan galakkan mereka terlibat. Selain dari itu, guru juga harus mengajar kemahiran umum dan penyenggaraan, iaitu mengajar pelajar kemahiran yang berguna dalam kehidupan seharian mereka. Ini bagi memastikan mereka boleh berdikari kelak.

1 comment: